Thursday, 27 June 2013

Pengalaman Menjalani Ujian Fizikal Konstabel Polis...



Alhamdulillah bersyukur kepada Allah S.W.T aku masih lagi masih boleh bernafas di muka bumiNYA....


Hari ini 27.6.2013 umur aku 25 tahun 11 bulan, aku pergi jalani ujian fizikal untuk konstabel polis...aku dapat pangilan ujian tu sebulan dah. so mmg berdebar la kan nk pergi...aku search internet,aku tnye mber2 ujian fizikal t cmane dorg buat...hmmm...dup dap dup dap...


Sebulan sebelum aku g ujian tu mcm2 lah aku try buat...aku masuk larian,aku jogging tiap petang,aku try pumping,seat up...mcm2 lah aku usaha...mmg bersungguh sungguh lah...sebab mmg aku minat jgak r pakai uniform nie kan...


Hari ni aku bangun seawal 5.30 pagi...awal tuuuu....mayang subuh lah lalu kan...aku kena berada di ipk terengganu b4 7.15...so aku g lah bertemankan abah aku yg tersyg...awal kot aku sampai..huhu...semangat la katakan...masuk dewan tggu nama di panggil...tgu punya tggu org da nk hbis d panggil tp nama aku xsebut2..da huruf z aku huruf n...pelik ni...aku beranikan diri bangun g tnye abe polis tu...nama ikot anbad kan...sal nama sy xdipanggil...abg tu jwb selamber...xlah rambang je pgl...aku heran lah sbb mmg dorg pgl ikt abjad...last2 aku p duk abg tu pgl balik...dik2 mari mula cni...nama ape...aku gtaw lah nama aku nur syahadah...da terlepas rupanya...mmg dorg xpgl...dugaan betul...nasib aku bnyk tnye...geram.....



Lepas habis daftar nama, maka bermula lah ujian...aku d suruh tukar seluar pendek n baju t-shirt lengan pendek dlm masa 5 mint shja...fuhh...dasyat...masuk2 dalm bilik ujian muka akak2 polis semua bengis..takot seyh...suara dorg kuat...law dorg pgl nama kita x sahut dorg xkan jalan kan ujian tu,,,tp respect r dorg...time tu je dorg garang...law x kita xikot arahan n main2 je kan...sengih2 pun xboleh...adeh...


Namaku d pangil....aku jawab ngan lantang "saya cik"...ukur berat,ukur tinggi....lepas...hehe...berat aku 53 kg tinggi aku 161....maka duduk aku ikot gliran lak d pangil tuk jalani ujian tu...dorang suh jalan,kawad bg "command"...suara kena kuat lah...law x kena kutuk jer lah nanti....


Alhamdulilah...usaha gigih ku xsia2...aku lulus ujian fizikal...so tggu la plak dalam masa 3 bulan kena la check internet sokmo tgk dpt ke x tuk teview seterusnya...harap2 ada lah rezeki tu kan...amin...

*tp pape pun aku kena berlatih sebut huruf r sokmo...sebab aku pelat r...nk kasi command kena jelas puan tu ckp...awk balik tgk cermin ckp sorg2...hehehe...In sha Allah aku cuba...



Salam ukhuwah :)

No comments:

Post a Comment